1_ کاربرد تکنيک هسته اي در شناسايي مين هاي ضد نفر

انرژی هسته ای از کجا امد و به کجا میرود؟

* آشنايي با چند اصطلاح :

* اورانيوم : فلز نسبتا نرم و قابل کششي است که در دماي بالابه آساني در هوا و آب اکسيد ميشود ، نقطه ذوب آن 1133 درجه سانتي گراد است ، به اورانيوم زماني که از معدن استخراج مي شود اورانيوم طبيعي گفته مي شود .

* فناوري هسته اي : توانايي تبديل اورانيوم طبيعي که در طبيعت وجود دارد از طريق شکافت اتم ها به اورانيوم غني شده که داراي انرژي بسيار زياد است .

* پلو تونيوم : فلزي است که درهواي مرطوب بسيار فعال است . پلوتونيوم پرتوزا سمي و ماده اصلي سلاح هاي هسته اي است . از اين رو براي سلامتي بسيار خطر ناک است بويژه اگر به صورت گرد و غبار در هوا وجود داشته باشد که از طريق تنفس وارد ريه ها مي شود .

* کيک زرد : کنستانتره ( غليظ کردن و عصاره ) سنگ اورانيوم .

* گاز هگزا فلورايد اورانيوم 6 uf ، گاز تترافلورايد اورانيوم 4 uf واکسيد اورانيوم 2 uo سه نوع گازي است که در غني سازي اورانيوم مورد استفاده قرار مي گيرد .

* سانتر يفيوژ : نام دستگاه هاي گريز از مرکز که در غني سازي اورانيوم مورد استفاده قرار ي گيرند و انواع مختلفي دارد ، از جمله در دستگاه هاي 1p و 2p .

* رآکتور اتمي : يک کوره توليد انرژي است که به جاي اين که در آن زغال سنگ ، مازوت يا گاز طبيعي به صورت سوخت مصرف گردد از اورانيوم به صورت سوخت اوليه استفاده مي شود .

* لزوم ايستادگي در استفاده از انرژي و فناوري هسته اي : شکي نيست که اگر کشور ما امروز از فناوري هسته اي چشم پوشي کند در آينده که فرآيندهاي هسته اي حرف اول تأمين انرژي جهان را خواهد زد ، فرسنگ ها از دانش هاي نوين و تأمين انرژي در عرصه جهاني فاصله خواهد گرفت و از آنجا که در سال هاي اخير مصرف سوخت در کشور ما به بيش از سه برابر افزايش يافته است پيش بيني گرديده که در ظرف 30 الي 40 سال آينده اگر وارد کننده نفت نباشيم صادر کننده آن نيز نخواهيم بود . به اين ترتيب اگر کشور ما امروز از انرژي هسته اي بهره مند نشود فردا نخواهد توانست انرژي مورد نياز خود را تأمين نمايد و هرکشوري که نتواند انرژي مورد نياز خود را تأمين کند کشوري شکست خورده خواهد بود گه استقلال و عزت ديني و ملي خود را به پاي کشورهاي پيشرفته مولد انرژي قرباني خواهد کرد . بر اين اساس دستيابي به انرژي هسته اي براي کشور ما امري حياتي است و همانگونه که مقام معظم رهبري فرمودند ما از انرژي و فناوري هسته اي دست نخواهيم کشيد ، چرا که پيشرفت کشور در تمام زمينه هاي علمي يک حلقه بهم پيوسته است و در آينده دانش هسته اي کانون توسعه علمي و پيشرفت شگرف کشورها را رقم خواهد زد و ما نبايد از کاروان حرکت علمي جهان عقب بمانيم .

* برنامه انرژي هسته اي ايران در گذشته و حال : در سال 1353 که مصرف برق کشور حدود 3500 مکاوات و جمعيت کشور حدود 30 ميليون و درآمد نفت حدود 22 ميليارد دلار بود جهت يک برنامه توسعه بيست ساله 2000 مگاوات برق پيش بيني کرده بودند که مورد حمايت کامل آمريکا بود ، اکنون که مصرف برق کشور حدود سي هزار مگاوات و جمعيت کشور بيش از دو برابر و درآمد نفت تنها حدود 24 ميليارد دلار و برنامه توسعه انرژي هسته اي کشور در يک دوره بيست ساله 7000 مگاوات مي باشد ، براي راه اندازي نخستين نيروگاه يک هزار مگاواتي با مخالفت جدي آمريکا مواجه هستيم . اين مخالفت آمريکا چيزي جز مخالفت با دانش هسته اي ايران ( که به گفته البرادعي در رتبه دهم جهان قرار دارد ) و نيز مخالفت با پيشرفت علمي کشور نيست و اتهام سعي در ساخت سلاح هاي هسته اي و تبليغات گسترده جهاني در اين زمينه صرفا براي جلو گيري از توسعه علمي و پيشرفت کشور و عقب نگه داشتن ايران اسلامي از دانش روز مي باشد ، بنابراين داشتن انرژي هسته اي براي پيشرفت ما امري ضروري است و به فرموده مقام معظم رهبري ( مسئله انرژي هسته اي پيشرفت بزرگي است که جز با استقامت بدست نمي آيد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در دو شنبه 9 آذر 1390برچسب:,ساعت21:56توسط انیسه یاربّی | |